Τετάρτη 21 Ιουλίου 2021

ΤΑ ΑΞΙΟΠΕΡΙΕΡΓΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΣΤΗΝ ΟΡΕΙΝΗ ΗΛΕΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΤΙΜΗΘΟΥΝ ΤΑ 200 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821....


ο "ΤΕΛΑΛΗΣ ΤΗΣ ΔΙΒΡΗΣ
Γιάννης Τσετσέλης" Σας ενημερωνει



ΤΑ ΑΞΙΟΠΕΡΙΕΡΓΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΣΤΗΝ ΟΡΕΙΝΗ ΗΛΕΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΤΙΜΗΘΟΥΝ ΤΑ 200 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821 ΚΑΙ Η ΜΕΘΟΔΕΥΣΗ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΥ ΤΟΥ «ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΔΙΒΡΗΣ» ΑΠΟ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΓΙΟΡΤΕΣ….


Η ΝΕΑ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΔΙΒΡΗΣ
( Έτος 9ο ΙΟΥΝΙΟΣ  2021 - Aρ. Φύλλου 84)

Όταν ο Δήμος Αρχ.Ολυμπίας, οιυπεύθυνοι κρατικοί παράγοντες, η τοπική κοινωνία και η Κοινότητα  κοιμούνται και αδιαφορούν, εμείς επαγρυπνούμε και ενδιαφερόμαστε...
Και δια της εφημερίδας με τον ανωτέρω τίτλο:
 Θα σας ενημερώνουμε για μικρά και μεγάλα 

θέματα της κωμόπολης 

"με το Βιόλα Δικαστή και το Ζούρλια Εισαγγελέα, μούτζω το χωριό κυρ Τελη μου"
Γ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ:
            Γιατί διαλέξαμε, αυτό το περίεργο τίτλο της ηλεκτρονικής εφημερίδας μας;
            Ο Γιάννης Τσετσέλης, για όσους δεν τον γνώρισαν, ήταν μια εμβληματική μορφή, μια «γραφική» (με την πιο καλή έννοια) φιγούρα της παλιάς καλής Δίβρης που έζησε και άφησε το ίχνος του επί πολλές δεκαετίες τον περασμένο αιώνα. Ενδεχομένως το όνομα «Τσετσέλης» να έχει περάσει σε πολλούς με κάποια απαξία, ως ενός φτωχού, καταφρονεμένου και όχι έξυπνου συμπολίτη μας. Ήταν όμως, από τις πιο σημαντικές φυσιογνωμίες που άφησαν εποχή στην ιστορική κωμόπολη. Ελπίζουμε να δοθεί ευκαιρία να γράψουμε για την ψυχοσύνθεση, την καλοσύνη και να ξετυλίξουμε κάποιες ενδιαφέρουσες σημαντικές πτυχές της πολυσήμαντης αυτής προσωπικότητας, με τη διήγηση περιστατικών (το πλείστον σπαραξικάρδιων)  που σημάδεψαν όχι μόνο τον ίδιο αλλά όλη την τοπική κοινωνία της Δίβρης. Σήμερα θα περιοριστούμε σε λίγα.
            Ξεκινώντας αυτή τη μόνιμη ενημερωτική στήλη κάνουμε γνωστό στους εκλεκτούς αναγνώστες της «ΝΕΑΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ ΤΗΣ ΔΙΒΡΗΣ», ότι ο Γιάννης Τσετσέλης ήταν για ένα μεγάλο διάστημα ο επίσημος εκφωνητής, ο τελάλης της Δίβρης, δηλ. ο άνθρωπος που διαλαλούσε με την χαρακτηριστική και πολλές φορές ακατάληπτη φωνή του («ψεύδιζε» λίγο), όλα τα σημαίνοντα γεγονότα και τις ανακοινώσεις (ως είδος μεγαφώνου) που αφορούσαν τοπικά προβλήματα της Κοινότητας, χαρούμενα ή άσχημα νέα της ζωής της κωμόπολης, η αναγγελία προσωπικής εργασίας, η διανομή νερού για άρδευση κλπ, κλπ. Ήταν με λίγα λόγια η φωνή της συνείδησης της «Αγοράς» της Δίβρης. Ο ίδιος σχεδόν μοναχικός στη ζωή του και πάμφτωχος, για πολλές δεκαετίες ήταν ο «θεληματάς» (κι εδώ με την καλή έννοια) για να εξασφαλίζει τον επιούσιον άρτον και μάλιστα έχει μείνει παροιμιώδες σε διβριώτες και παραθεριστές (στους οποίους ήταν συμπαθέστατος) το περιβόητο «τσετσελόσημο» όπως είχε καθιερωθεί να λέγεται το φιλοδώρημα ή μπουρμπουάρ που έπαιρνε   ευχαρίστως όποιο κι αν ήταν και χωρίς γογγυσμόν…

Τα θέματα που θα παρουσιάζουμε θα είναι τηλεγραφικά διατυπωμένα, σύμφωνα με τις πληροφορίες που θα συλλέγουμε, μαζί με τις συνοδεύουσες φωτογραφίες (παλιές και σημερινές) Σε μερικά θα υπάρχει μεγαλύτερη έκταση, ιδίως όταν υπάρχουν γραπτά ντοκουμέντα. Η χαρακτηριστική φωνή του αείμνηστου Γιάννη Τσετσέλη θα αντηχεί στεντόρεια σε λόγγους και λαγκαδιές όπως τότε, τον παλιό καλό καιρό…        Συνεχίζουμε.

ΤΑ ΑΞΙΟΠΕΡΙΕΡΓΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΣΤΗΝ

 ΟΡΕΙΝΗ ΗΛΕΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΤΜΗΘΟΥΝ ΤΑ 200

ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821

ΚΑΙ Η ΜΕΘΟΔΕΥΣΗ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΥ ΤΟΥ 

«ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΔΙΒΡΗΣ» ΑΠΟ 

ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΓΙΟΡΤΕΣ…

            Βρισκόμαστε «προ των πυλών» της πραγματοποίησης στην γενέτειρα Δίβρη  των καλοκαιρινών πολιτιστικών Εκδηλώσεων που για φέτος έχουν ιδιαίτερη σημασία, λόγω των πανηγυρικών πανελλαδικών Εκδηλώσεων για να τιμηθεί το Έπος της Εθνικής μας Παλιγγενεσίας των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821.

            Και ενώ η κωμόπολη της Δίβρης σε ολόκληρη την ηρωική Ορεινή Ηλεία (που στο σύνολό της την εποχή εκείνη είχε σημαντική συμβολή) έπαιξε πρωταγωνιστικό ρόλο, και αυτό έχει αναγνωριστεί από όλους (και κατ΄ αρχήν από τον ίδιο τον επίσημο Δήμο Αρχ. Ολυμπίας) όπως εξελίχτηκαν και μεθοδεύτηκαν (λέω εγώ και θα αιτιολογήσω) τα πράγματα, οι Εκδηλώσεις αυτές θα μείνουν ως μια θλιβερή καρικατούρα εορτών (και το εννοώ, με τον κίνδυνο να παρεξηγηθώ…) που ευτελίζουν όχι μόνο την μεγάλη σημασία του Έπους του 1821, αλλά και υποβαθμίζουν αυτή ταύτη την θυσία της Δίβρης και των ηρωικών Διβριωτών  στο μεγάλο Αγώνα για την ανεξαρτησία της φιλτάτης  πατρίδας από τον τούρκικο ζυγό.

            Και μετά λόγου γνώσεως και με την ανάληψη της ευθύνης αυτού του λόγου, πιστεύω ότι πρώτα και κύρια φταίει   η Δημοτική Αρχή της Αρχ. Ολυμπίας  (και δεν μιλώ για την Κοινοτική Αρχή Λαμπείας, γιατί αφενός δεν έχει την παραμικρή συμμετοχή στις γιορτές αλλά  λόγω άγνοιας και εγγενούς ανεπάρκειας δεν θα μπορούσε). Και αποδίδω ευθέως την ευθύνη στο Δήμο μας (τον πρώτον τη τάξει Δήμο της Ελλάδας) που διέπραξε το σφάλμα να μπεί κυριολεκτικά «στο άρμα» των προαναγγελθεισών Εκδηλώσεων (όπως θα αποδείξω παρακάτω με στοιχεία) της Ιεράς Μητρόπολης Ηλείας και σύρθηκε πίσω από αυτήν και το κυριότερο έβαλε τα χρήματα (ημών των φορολογουμένων πολιτών) και τον κόπο, για να πάρουν άλλοι την δόξα «με ξένα κόλλυβα» (!!!)….

            Βεβαίως η Ιερά Μητρόπολη Ηλείας, είχε κάθε δικαίωμα να προγραμματίσει και να οργανώσει Εκδηλώσεις σε όλη την Ηλεία (όπως εκείνη θέλει, και όπως έκανε και κάνει) και δεν μας πέφτει λόγος  να μπούμε στα εσωτερικά της. Όμως έχουμε το αναφαίρετο δικαίωμα ως δημότες Αρχ. Ολυμπίας, ως ενεργοί πολίτες της Δίβρης αλλά κυρίως ως έχοντες (από ιστορική κληρονομιά που μας άφησαν, την πραγματοποίηση Ημερίδων και Συνεδρίων «ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΝΟΜΟΥ ΗΛΕΙΑΣ» και την ερευνητική-συγγραφική συνεισφορά στο «ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΔΙΒΡΗΣ» διαπρεπών ιστορικών ερευνητών (όπως Νίκος Β. Αναστόπουλος, Αθανάσιος Θ. Φωτόπουλος, Γεώργιος Λιακόπουλος κ.ά.). Έχουμε λοιπόν το δικαίωμα να κρίνουμε το περιεχόμενο των Εκδηλώσεων και της Μητρόπολης Ηλείας για ορισμένα παράδοξα και περίεργα είδαμε μέχρι τώρα ή θα δούμε στην κορύφωση στις 27 Ιουλίου στον Αγ. Παντελέημονα-Πόντο και το ιστορικό Πάνω Μοναστήρι μας. Εκδηλώσεις, με τέτοιο περιεχόμενο που σε πολλά σημεία (δεν το λέμε εμείς αλλά τα ίδια τα κείμενά τους) αλλοιώνουν τα ιστορικά γεγονότα που διαδραματίστηκαν  στην Δίβρη μας, πριν και μετά το 1821. Και σε αυτά θα αναφερθούμε παρακάτω.

Οι φετινές Εκδηλώσεις στη Δίβρη για τα 200 χρόνια, στις επόμενες 30 ημέρες

            Τις επόμενες 30 ημέρες από σήμερα, θα γίνουν στη Δίβρη οι εξής Εκδηλώσεις:

            α) Δευτέρα 26 Ιουλίου Θεατρική Παράσταση από το «ΑΡΜΑ ΘΕΜΙΔΟΣ» στο προαύλιο χώρο του Γυμνασίου Λαμπείας , με την φροντίδα του Συλλόγου Διβριωτών Πάτρας και του Τοπικού Συμβουλίου Λαμπείας (το σωστό είναι του «Κοινοτικού» Συμβουλίου) με θέμα σχετικό με τα 200 χρόνια: «ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, Ο ΥΜΝΟΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ»

            β) Τρίτη 27 Ιουλίου Πολυαρχιερατική Συνοδική (λέγεται ότι θα παραστεί και ο Αρχιεπίσκοπος Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος) Λειτουργία στον Αγ. Παντελέήμονα Πόντου με εορταστική Εκδήλωση εκεί και ομιλία  με θέμα: «Κρυφό Σχολειό της Ι.Μ. Άνω Δίβρης και Φιλικοί και Αγωνιστές της Δίβρης» και άλλα δρώμενα (παραδοσιακοί χοροί κλπ)

            γ) Τετάρτη  18 Αυγούστου Εκδήλωση στον «ΚΕΝΤΡΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΔΙΒΡΗΣ»-Μουσείο Πετραλιά (αγνώστου μέχρι τώρα περιεχομένου, προφανώς θα είναι σχετικό με τα 200 χρόνια από το 1821, αλλά δεν ξέρουμε τον διοργανωτή. Βεβαίως πάντα φροντίζει η κ. Φάνη Πετραλιά)

            δ) Σάββατο 21 Αυγούστου η δική μας Εκδήλωση Ιστορίας, Πολιτισμού και Ψυχαγωγίας στο «ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΔΙΒΡΗΣ» με Συναυλία και ομιλίες για τον Πολιτισμό και το «Αφιέρωμα στη Γυναίκα της Δίβρης στο διάβα των αιώνων» (σε λίγες μέρες το πλήρες Πρόγραμμα). Με την επισήμανση βεβαίως ότι δεν είναι σχετικό με τα 200 χρόνια από το 1821 και θα πούμε το γιατί….

ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ

Και πως «μεθοδεύτηκε» ο αποκλεισμός του «ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΔΙΒΡΗΣ» από τις Γιορτές για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821.

            Πολλοί συμπατριώτες και φίλοι μας ρωτάνε (και ευλόγως) πως γίνεται το «ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΔΙΒΡΗΣ» να μην κάνει το ίδιο ή πως δεν συμμετέχει στις φετινές εορταστικές Εκδηλώσεις για την Εθνική μας Παλιγγενεσία, ενώ θα έπρεπε. Οφείλουμε κάποιες εξηγήσεις:

            ‘Όπως ήταν φυσικό το «ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΔΙΒΡΗΣ» προετοιμαζόταν (εάν και εφόσον το επέτρεπαν οι συνθήκες της πανδημίας) να συμμετάσχει με τον ένα τον άλλο τρόπο στις εορταστικές Εκδηλώσεις (ή στο συνολικό εορταστικό Πρόγραμμα του Δήμου Αρχαίας Ολυμπίας ή κατά μόνας εφόσον δεν γινόταν το πρώτο). Δυστυχώς όταν ο Δήμος ενημερώθηκε από την Περιφέρεια Δυτ. Ελλάδας (ΠΔΕ) στα πλαίσια «ΕΛΛΑΔΑ 2021» για την υποβολή προτάσεων δεν μας συμπεριέλαβε και δεν μας ειδοποίησε, παρά το μάθαμε «κατόπιν εορτής» εντελώς τυχαία. Μόνο και πάλι εκ των υστέρων μας ζήτησε την γνώμη μας για τις προτάσεις  που  ο ίδιος ο Δήμος ήδη είχε ήδη αποστείλει.

            Διαβάστε, το επίσημο έγγραφό μας του Φεβρουαρίου 2020 και θα καταλάβετε άριστα τι έγινε και για ποιο λόγο έγινε:

«ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΚΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΕΝΩΣΗ                                

ΛΑΜΠΕΙΕΩΝ (ΔΙΒΡΙΩΤΩΝ) ΗΛΕΙΑΣ

«ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΔΙΒΡΗΣ»

27063 Λαμπεία τηλ 6972295293         Λαμπεία (Δίβρη) 29-2-2020

       αρ. πρωτ. 2532                    

Προς τον

            Αντιδήμαρχο Διοικητικών, Τουρισμού, Πολιτισμού και Αθλητισμού Αρχαίας Ολυμπίας κ. Χαράλαμπο Σπηλιόπουλο

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ: Δήμαρχο Αρχ. Ολυμπίας κ. Γ. Γεωργιόπουλο

ΘΕΜΑ: Προτάσεις για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821

ΣΧΕΤΙΚΑ α. Το κοινοποιηθέν σε μας υπ. αρ. 1060/24-2-2020 έγγραφό σας προς την ΠΔΕ

                 β. Το από 26 Φεβρ 2020 σημείωμα (με μειλ) του Γραφείου Δημάρχου ΑΟ

Αξιότιμε κ. Αντιδήμαρχε

                Μετά την ανάγνωση και μελέτη  των ανωτέρω (α) και (β) σχετικών  που λάβαμε  (με καθυστέρηση και αγνόησή μας) και μετα την τηλεφωνική επικοινωνία και καλή συζήτηση που είχαμε μαζί σας, θέλουμε να σας γνωρίσουμε τα εξής:

1.    Με το άνω (β) σχετικό μας λέτε «αναμένουμε την δική σας συμβολή επι των προτάσεων» που υποβάλλατε ήδη στην ΠΔΕ  με το άνω (α) σχετικό, σε 5 θεματικές ενότητες μεταξύ των οποίων η 1η  για την ιδιαίτερη πατρίδα μας Δίβρη.

2.    Παρότι αιφνιδιασθέντες και ανέτοιμοι όχι για να κάνουμε προτάσεις (γιατί δεν μας ζητάτε κάτι τέτοιο, παρά μόνον «συμβολή» επί των αποσταλεισών προτάσεων σας), εμείς προσφύγαμε για βοήθεια σε φίλους επιστήμονες ιστορικούς, συζητήσαμε  και προβληματιστήκαμε σοβαρά για το ποια μπορεί να είναι η δική μας συμμετοχή.

3.    Είναι αλήθεια, ότι μας είχε ικανοποιήσει το γεγονός, ότι τόσον εσείς και ο κ. Δήμαρχος όσο και το μέλος την προηγούμενης Δημοτικής αρχής κ. Δεββές, είχατε εκφράσει την γνώμη ότι η Δίβρη και το Πούσι θα πρέπει να  είναι στο επίκεντρο των εορταστικών εκδηλώσεων για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821. Και βέβαια τώρα βλέπουμε, η πρώτη των προτάσεων σας αναφέρεται στη Δίβρη.

4.    Εμείς δεν είμαστε ειδήμονες, παρότι εγώ (ο υπογράφων) ασχολήθηκα εδώ και δεκαετίες συνεργάστηκα με διαπρεπείς ιστορικούς, όπως με τον συγγραφέα του βιβλίου μας «Η ΔΙΒΡΗ ΗΛΕΙΑΣ ΣΤΟ ΔΙΑΒΑ ΤΩΝ ΑΙΩΝΩΝ» (το μεγαλύτερο μέρος του οποίου περιλαμβάνει  την συμβολή της Δίβρης στον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα του ΄21)  αείμνηστο Νίκο Β. Αναστόπουλο και πραγματοποιήσαμε Επιστημονικές Ημερίδες με Καθηγητές Ιστορίας του Πανεπιστημίου. Έτσι διαβάζοντας τις  υποβληθείσες προτάσεις σας στην ΠΔΕ, έχουμε κάποιες ενστάσεις, κυρίως ιστορικού περιεχομένου και χωροθεσίας Εκδηλώσεων.

Καταλήξαμε ως «ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ» να μην «συμβάλλουμε» στις υποβληθείσες προτάσεις σας, ούτε να μετέχουμε στα πλαίσια των Εκδηλώσεων  του Δήμου.

Και παράλληλα, να ευχηθούμε ολόψυχα, επιτυχία στο σοβαρό έργο που έχετε να επιτελέσετε, για τον εορτασμό των  200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821.

            Όμως εάν και εφόσον το επιτρέψουν οι συνθήκες (κοινωνικές και οικονομικές) στο μέτρο των δικών μας μικρών δυνατοτήτων, ίσως να κάνουμε και μείς ορισμένες τοπικές εκδηλώσεις στο «ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΔΙΒΡΗΣ», αξιοποιώντας το πλούσιο και ανεκτίμητο υλικό που έχουμε, ως υπέρτατο χρέος στους ηρωικούς προγόνους μας.

Μετά τιμής

Ο πρόεδρος του «ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΔΙΒΡΗΣ»

Σωτήρης Σωτηρόπουλος

Υ.Γ. Το παρόν να πρωτοκολληθεί και καταστεί δημόσιο έγγραφο»

            Αυτή είναι η καθαρή και ξάστερη αλήθεια. Αγνόησαν εμάς (παρότι είχαν δεχτεί, ότι η Δίβρη πρέπει να είναι το επίκεντρο των Εκδηλώσεων και εμείς -αυτό το είπαν σιωπηρά, μήπως και τους παρεξηγήσουν- είχαμε την «κιβωτό» των στοιχείων (από τα Συνέδρια Ιστορίας  της περιοχής αποτυπωμένα στα ΠΡΑΚΤΙΚΑ και τις Επιστημονικές Ανακοινώσεις και κυρίως το μνημειώδες βιβλίο μας του ιστορικού συγγραφέα Νίκου Β. Αναστόπουλου «Η ΔΙΒΡΗ ΗΛΕΙΑΣ ΣΤΟ ΔΙΑΒΑ ΤΩΝ ΑΙΩΝΩΝ» που στο μεγαλύτερο μέρος του είναι αφιερωμένο στα γεγονότα που διαδραματίστηκαν το 1821 στην Ορεινή Ηλεία και την μεγάλη συμβολή της Δίβρης στον εθνικοαπελευθερωτικό Αγώνα) για …«άγνωστους, γνωστούς» λόγους τεχνηέντως μας απέκλεισαν.

    Έτσι μετά από αυτή την θλιβερή συμπεριφορά, εμείς στείλαμε το άνω έγγραφο με την ταπεινή προοπτική μας να κάνουμε κάτι μικρό αλλά ουσιαστικό την 2η ημέρα των Αυγουστιάτικων Εκδηλώσεων μας  ψηλά στον ιστορικό τόπο (συνυφασμένο με τους Αγωνιστές του 1821) δηλ στο «πέτρινο Θεατράκι -ΛΟΖΙΣΣΟΣ»…. 



Και δυστυχώς ούτε αυτό έγινε εφικτό για δυο λόγους. Ο πρώτος ότι  έχουμε οικονομική αδυναμία για την πραγματοποίηση και 2ης ημέρας Εκδηλώσεων (η 1η ημέρα  έτσι κι αλλιώς, είναι η ματαιωθείσα περυσινή, λόγω πανδημίας) και ο δεύτερος και σπουδαιότερος λόγος, όταν είδαμε τον προγραμματισμό των Εκδηλώσεων με πρωταγωνιστή και κυρίαρχο την Μητρόπολη που επέβαλλε με απόλυτο τρόπο το Πρόγραμμα της και στον Δήμο μας!!.... Μετά από την μελέτη του Προγράμματος καταλάβαμε, αλλά κυρίως μετά τίς δυο πραγματοποιθείσες εκδηλώσεις για τον «καπετάν Γιαννιά» στην Σπαρτουλιά στις 13 Ιουνίου και την μεγάλη Εκδήλωση   στο ΠΟΥΣΙ  στις 27 Ιουνίου, γιατί η δική μας παρουσία ήταν περιττή, ίσως λίαν ενοχλητική….

            Με ντοκουμέντα και στοιχεία σήμερα θα αποκαλύψουμε αυτό το σκηνικό και θα δείξουμε του λόγου το αληθές.

Πότε η Ιερά Μητρόπολη Ηλείας ανακοίνωσε το επίσημο Πρόγραμμά της και τι έγινε στις δυο Εκδηλώσεις στην Σπαρουλιά και το ΠΟΥΣΙ;

            Είναι εκπληκτικό και αποκαλυπτικό, αλλά και λίαν μειωτικό για τον Δήμο μας. Η Μητρόπολη Ηλείας ήδη από το 2020 είχε συντάξει και ανακοινώσει τις Εκδηλώσεις της σε όλη την Ηλεία και καλά έκανε. Και αυτό αποδεικνύεται από τις Ανακοινώσεις της που είναι δημοσιευμένες τόσο στο περιοδικό της Μητρόπολης «Άμπελος» (που κυκλοφόρησε αρχές του 2021) όσο και στην ετήσια έκδοση «ΗΛΕΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑ» που βλέπετε στις παρακάτω εικόνες, 

όπου είχε η ίδια ακόμη και στις Εκδηλώσεις που ήταν στην δικαιοδοσία και την ευθύνη του Δήμου Αρχ. Ολυμπίας ορίσει τους κύριους ομιλητές (της αρεσκείας της!!..) και την όλη διαδικασία του εορτασμού. Και αναφέρομαι μόνο στις δυο Εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν στην Ορεινή Ηλεία, τύποις μεν από τον Δήμο (ο οποίος έβαλε τα χρήματα, τον κόπο και βεβαίως ως -δήθεν- οργανωτής έστειλε και τις Προσκλήσεις) δηλ. αυτήν στην Σπαρτουλιά για τον ήρωα «ΚΑΠΕΤΑΝ ΓΙΩΡΓΗ ΓΙΑΝΝΙΑ» και την άλλη την σπουδαιότερη για την «ΜΑΧΗ ΣΤΟ ΠΟΥΣΙ».

Το τι έγινε σε αυτές τις δύο εκδηλώσεις είναι τοις πάσιν γνωστόν.  Στην Σπαρουλιά (όπου ήμουν παρών), πέρα από τα εκκλησιαστικά που κι αυτά ήταν απαραίτητα, είχε στηθεί ένα απαράδεκτο σκηνικό με δικέφαλους αετούς 

(ούτε ένα σύμβολο με το «ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Ή ΘΑΝΑΤΟΣ δεν υπήρχε), με κεντρική ομιλία καλή αλλά με ιστορικά λάθη, με  χαιρετισμούς εκτός των επισήμων από άσχετους με το Μνημείο και την περιοχή, με την αγνόηση και μη αναφορά εκείνων των Συλλόγων και πρώην τοπικών Δημάρχων που έφτιαξαν ή φρόντιζαν το Μνημείο…   Στην δε Εκδήλωση στο ΠΟΥΣΙ (δεν ήμουν παρών), τα ίδια περίπου και με ομιλητή όχι ένα εγνωσμένου κύρους Ιστορικό (όπως το απαιτούσε η μέρα και η μεγάλη Γιορτή), αλλά ένα πρόεδρο εφέδρων Αξιωματικών (sic!)…. Και στις δυο Εκδηλώσεις εφαρμόστηκε αυστηρά το Μητροπολιτικό Πρόγραμμα και βέβαια «άλλος είχε το όνομα και άλλος είχε τη χάρη» !....

Και ολίγα τινά, για τις ιστορικές Αναφορές στη δική μας Δίβρη και την Γιορτή στα έλατα που πραγματοποιεί στις 27 Ιουλίου η Μητρόπολη Ηλείας

            Δεν μπορούμε να προβλέψουμε ούτε να σχολιάσουμε (ακροθιγώς μόνον) τι θα γίνει στην πολυδιαφημισμένη καθαρά Εκκλησιαστική Εκδήλωση μεθαύριο στον Πόντο- Αγ. Παντελεήμονα. Υποθέτουμε θα είναι κάτι το πρωτότυπο για την ευλογημένη αυτή περιοχή. Μπορούμε όμως να πούμε και να σχολιάσουμε κάποια προηγηθέντα που έχουν σχέση με την Δίβρη, τα θρησκευτικά της Μνημεία (τα Μοναστήρια μας) βγαλμένα μέσα από γραπτά κείμενα στελεχών της Ιεράς Μητροπόλεως  αλλά ανθρώπων που βρίσκονται πολύ κοντά της.

            (ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Για την ιστορία και εν τάχει, να τονίσουμε ότι την μεγάλη για την Δίβρη και τα περίχωρα παραδοσιακή Γιορτή στον Πόντο, αναβιώσαμε εμείς το 1980 (γιατί είχε σχεδόν σβήσει) με τα «ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ» μέχρι το 1986. 

Μετά ανέλαβε η Κοινότητα και στη συνέχεια ο Δήμος Λαμπείας και Ολυμπίας (που την κατάντησαν ένα κακόγουστο «μικροπανήγυρο» μέχρι που ατόνησε… Να σημειωθεί επίσης ότι στο Καταστατικό της «Πανελλήνιας Εκπολιτιστικης Ένωσης Διβριωτων» προβλέπεται ως επίσημη Γιορτή μας του «Αγ. Παντελεήμονος-Πόντου στις 27 Ιουλίου» και βέβαια εμείς μετα τα ανωτέρω διάφορα συμβάντα και άλλα γνωστά,  απομακρυνθήκαμε…)

            Και ερχόμαστε στο θέμα μας. Διαβάζοντας την αναφερθείσα άνω ετήσια καλή  Έκδοση «ΗΛΕΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑ 21»

 πέσαμε από τα σύννεφα, όχι μόνο για το προαναγγελθέν πρόγραμμα της Ι. Μητροπολης Ηλείας που μνημονεύσαμε αλλά για δυο άρθρα σχετικά με την Δίβρη και ιστορική  Ιερά Μονή Άνω Δίβρης  «Παναγιάς Χρυσοπηγής» που περιέχονται μέσα. Το ένα γραμμένο από τον Ηγούμενο της Μονής και Επίσκοπο Ωλένης, θεοφιλέστατο κ. Αθανάσιο  Μπαχό 

και το άλλο για το ίδιο θέμα γραμμένο από  τον δάσκαλο του Δημοτικού Σχολείου Λάλα κ. Χρυσοβαλάντη Δημητρόπουλο

Διαβάστε και κάνετε σύγκριση των δύο κειμένων

            Και πέσαμε από τα σύννεφα για δυο λόγους. Ο πρώτος λόγος για το ότι ο ένας συγγραφέας αντέγραψε τον άλλο (ποιος δεν ξέρουμε, απλώς υποθέτουμε) με τα ίδια ακριβώς λόγια, τις ίδιες ακριβώς λέξεις, λες και πήραν το ίδιο …σκονάκι (που λέγαμε στα μαθητικά μας  χρόνια). Δείτε τις εικόνες παραπάνω και διαβάστε τα κείμενα σε ένα απόσπασμα (το ίδιο γίνεται σε όλο το κείμενο), πιστή αντιγραφή.

Και για μεν τον αγαπητό Ηγούμενο του Μοναστηριού μας (που γνωρίζει ότι τρέφω εκτίμηση στο πρόσωπό του) θέλω να πιστεύω ότι ο ίδιος έγραψε και δεν αντέγραψε το κείμενο αυτό. Για τον δάσκαλο κ. Χρυσοβαλάντη Δημητρόπουλο (που είναι γνωστές από την σελίδα του στο Ιντερνετ, οι προτιμήσεις του) δεν ξέρω αν είναι, ο τυχαίος αντιγραφέας ή τούμπαλιν…

Και ένας δεύτερος λόγος πολύ σημαντικός. Ως προς το περιεχόμενο αυτού του πανομοιότυπου διπλού άρθρου. Μόνο δυο «φωναχτά» σημεία. Ο οπλαρχηγός της Δίβρης ηρωικός Ηγούμενος της Μονής «Παναγιάς Χρυσοπηγής» Αρχιμανδρίτης Παίσιος Σκανδάμης δεν έπεσε μαχόμενος στην μεγάλη Μάχη στο Πούσι στις 13 Ιουνίου, αλλά έπεσε ηρωικά στις 20  Απριλίου δηλ πριν 53 ημέρες σε άλλη φονική μάχη με τους Τούρκους. Επίσης το λεγόμενο (και αμφισβητούμενο από ιστορικούς) «Κρυφό Σχολειό» της Ι.Μ. Άνω Δίβρης δεν χρηματοδοδήθηκε το 1814 από την Βενετία, αλλά αυτό είναι ιστορική ανακρίβεια.

Και τα δυο  αποδεικνύονται από τελευταίες ασφαλείς ιστορικές έρευνες.

Όσο για την φωτογραφία που έχει βάλει στο κείμενο του ο δάσκαλος κ. Δημητρόπουλος «βγάζει μάτι», γιατί δεν είναι το Μοναστήρι μας, αλλά η Παναγία Καθολική της Γαστούνης ή κάποια άλλη και όχι το Μοναστήρι μας (!!!)…. Τόσα ξέρει, τόσα (αντι)γράφει.   

Μετά τα ανωτέρω εκτεθέντα, ελπίζω και οι πλέον δύσπιστοι αλλά καλοπροαίρετοι συμπολίτες και φίλοι της Δίβρης  πολλά θα έμαθαν και πολλά κατάλαβαν…. Ο Δήμαρχος και ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Αρχ. Ολυμπίας δεν ξέρω αν έχουν κατάλαβει!...

Ραντεβού φίλοι και φίλες  το Σάββατο 21 Αυγούστου  στο αίθριο του «ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΔΙΒΡΗΣ».

Υ.Γ. Όπως θα θυμάστε, είχα υποσχεθεί να γράψω σχετικά με το θέμα αυτό  



1 σχόλιο:

  1. Η παρακμή έχει εξαπλωθεί σ'ολόκληρη τη χώρα. Θα μπορούσε η Ηλεία και η ηρωική Δίβρη ν' αποτελέσει εξαίρεση; Mούτζω τα, κυρ Σωτήρη μου.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή