Οι ομιλίες για
την Πολιτιστική κρίση και την Έκθεση σπάνιων παλαιών βιβλίων στο «ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ
ΚΕΝΤΡΟ ΔΙΒΡΗΣ» 19-8-2017
Είναι αλήθεια ότι στην Εκδήλωση που έγινε
στη Δίβρη στις 19 Αυγούστου 2017, εκείνη που ονομάστηκε από όλους «Μαγική
βραδιά», την παράσταση έκλεψε η μουσική πανδαισία που πρόσφεραν οι κορυφαίοι
του μουσικού πενταγράμμου κ.κ. Δαυίδ Ναχμίας με τα μαγικά του χέρια στο πιάνο
και Μπάμπης Βελισσάριος με την βελούδινη φωνή του που έθελξαν το πολυπληθές και εκλεκτό ακροατήριο
με το αφιέρωμα κυρίως στο μεγάλο Μάνο Χατζιδάκι αλλά και τον Μίκη Θεοδωράκη.
Όμως, την ίδια βραδιά αυτή είχε την
σημαντική θέση του και ο Πολιτισμός.
Πρώτον, ο Φιλόλογος-Συγγραφέας και διανοητής
κ. Λαοκράτης Βάσσης (φίλος της Δίβρης) με μια συγκλονιστική (από στήθους)
ομιλία του, καθήλωσε το ακροατήριο που παρακολούθησε με θρησκευτική ευλάβεια
ένα θέμα επίκαιρο αλλά και νοηματικά δύσκολο που απέσπασε τα συγχαρητήρια όλων
των παριστάμενων.
Και δεύτερον, η επίσης Φιλόλογος καθηγήτρια
κ. Αγγελική Μανιαδάκη-Βαμβακέρη (Διβριώτισσα 2ης γενιάς) έκανε μια
εμπνευσμένη και μεστή ομιλία στα εγκαίνια της Έκθεσης σπάνιων παλαιών βιβλίων
που ίδια δώρισε στην Βιβλιοθήκη του «ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΔΙΒΡΗΣ».
Είχε προηγηθεί η βράβευση των δυο ανωτέρω ομιλητών ως των «καλλίτερων
πρεσβευτών της φιλτάτης γενέτειρας
Δίβρης» (μαζί με δυο άλλους εκπαιδευτικούς που υπηρέτησαν ευδοκίμως στα Σχολεία
της Δίβρης πριν 40 χρόνια, τους κ.κ. Θανάση Φωτόπουλο και Τάσο Βασιλείου).
(ΣΗΜΕΙΩΣΗ ΣΥΝΤΑΞΗΣ: Ήταν προγραμματισμένο να δημοσιευτούν στη
στήλη αυτή οι δυο ομιλίες αυτές αλλά και οι σπουδαίες σε νοήματα και
συναισθήματα αντιφωνήσεις και των 4
βραβευθέντων, αλλά δυστυχώς δεν στάθηκε δυνατόν να καταγραφούν και να απομαγνητοφωνηθούν…
Έτσι ζητήσαμε από τους δυο ομιλητές ένα
διάγραμμα των ομιλιών τους που μας έστειλαν και δημοσιεύουμε. Πάντως στάθηκαν τυχεροί οι 300 περίπου
ακροατές που τους άκουσαν)
Η ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΛΑΟΚΡΑΤΗ ΒΑΣΣΗ με θέμα:
Επειδή δεν θέλω, τούτο το όμορφο Αυγουστιάτικο βράδυ, να πολυσκοτίσω το
μυαλό σας με θεωρητικές αναλύσεις για το «αντίδοτο» στην κρίση και στη
χρεοκοπία της κοινωνίας μας, θα σας μιλήσω απλά:
Πρώτον, για τις διαστάσεις της κρίσης και τον χαρακτήρα της χρεοκοπίας.
Δεύτερον για τα βαθύτερα αίτια και της κρίσης και της χρεοκοπίας.
Τρίτον, για την αντιμετώπιση αυτών των αιτίων, με έμφαση στο πολιτιστικό
αντίδοτο.
Και, Τέταρτον, για το χρέος όλων μας έναντι της ιστορίας μας και του
πολιτισμού μας και του μέλλοντος του Τόπου μας , ενόψει της διακοσιοστής
επετείου της Εθνικής μας Παλιγγενεσίας.
Α. Ποιες , λοιπόν, οι διαστάσεις της κρίσης και ποιος ο
βαθύτερος χαρακτήρας της Χρεοκοπίας, που μας αναγγέλθηκε απ΄τον μοιραίο
«Γιωργάκη» με χαρίεσσα ολιγόνοια απ΄το Καστελόριζο (2009);
Οι βασικές διαστάσεις της κρίσης είναι: η δημογραφική, η πολιτική, η κοινωνική,
η οικονομική και πρωτίστως η πολιτιστική (πνευματική, ηθική, αξιακή).
- Η κρίση
βρίσκεται πίσω απ΄την παρακμή κι η παρακμή πίσω απ΄τη Χρεοκοπία!
Περνώ στο χαρακτήρα της Χρεοκοπίας, που
δεν είναι ένα επεισόδιο στην Ιστορία μας, ένα, ας πούμε, δύσκολο επεισόδιο,
αλλά ένα βαθύ ρήγμα στην ιστορική μας συνέχεια, που ορίζει: το τέλος της
Μεταπολίτευσης, το τέλος της Μεταπολεμικής Ελλάδας, ακόμα και το τέλος της
Ελλάδας της Εθνικής Παλιγγενεσίας, όσο κι αν αυτό φαίνεται υπερβολικό.
Β. Ποια, τώρα, είναι τα σημαντικότερα αίτια
της κρίσης και της Χρεοκοπίας; Είναι τα πολιτικά και τα πολιτιστικά.
Τα πολιτικά αίτια: Η πολιτική κατά τους
μεγάλους προγόνους μας, Πλάτωνα και Αριστοτέλη, είναι η διευθύνουσα λειτουργία
της κοινωνίας, η πιο κύρια από όλες κι αυτή που περιέχει όλες τις άλλες. Στους
καιρούς μας, κυρίως απ΄τα μέσα της Μεταπολίτευσης και μετά, μετέπεσε σε νομή
της εξουσίας , με τους πολιτικούς να είναι νομείς της. ΄Ετσι,
αναποδογύρισε η λογική λειτουργία της πολιτείας κι αντί να υπάρχει το
πολιτικό σύστημα (και το κράτος!) για την ελληνική κοινωνία, υπήρχε η ελληνική
κοινωνία για το πολιτικό σύστημα (αδηφάγος δικομματική συγκυριαρχία
Ν.Δ.-ΠΑ.ΣΟ.Κ.!) και το κράτος. Η χρεοκοπία ήταν μοιραία συνέπεια, μεταξύ,
εννοείται, και άλλων αιτίων, αυτής της μετάπτωσης της πολιτικής σε νομή της
εξουσίας και των πολιτικών σε αδηφάγους νομείς της.
Τα πολιτιστικά αίτια: Χωρίς, όμως, την
πολιτιστική κρίση (ηθική, πνευματική και αξιακή), το αναποδογύρισμα, δηλαδή της
κλίμακας των αξιών (πάνω τα υλικά αγαθά και κάτω ο άνθρωπος!), δεν θα είχαμε
την πολιτική κατάπτωση και τα παρεπόμενά της (καταλήστευση της χώρας μας και
υπερχρέωσή της!).
Γιατί, εξαιτίας αυτής της κρίσης,
διαβρώθηκε το παραδοσιακό αξιακό μας πρότυπο και βυθιστήκαμε στο καταναλωτικό
τέλμα, ρευστοποιώντας αφρόνως μερίσματα των μελλοντικών γενεών (των παιδιών και
των εγγονών μας!), με αποτέλεσμα να οδηγηθούμε στο βαθύ χαντάκι της Χρεοκοπίας.
- Εντέλει, το αναποδογύρισμα της πολιτικής λογικής και της κλίμακας των αξιών αλληλοπροσδιορίζονται.
Προφανώς, αν στο πολύ βάθος τους τα αίτια
της κρίσης και της Χρεοκοπίας είναι πολιτιστικά, πνευματικά δηλαδή, ηθικά και
αξιακά, πολιτιστική στο πολύ βάθος της είναι και η λύση.
Γι΄ αυτό και μιλάμε για πολιτιστικό
αντίδοτο στην κρίση και στη Χρεοκοπία.
Τι είναι, όμως, αυτό το «αντίδοτο»; Είναι
αξιακό από-σταγμα των αιώνων πολιτισμού του Ελληνισμού, απ΄τον ΄Ομηρο ως
τον Ρήγα, τον Σολωμό, τον Κάλβο… τον Σεφέρη, τον Ελύτη και τον Ρίτσο, με το
οποίο θα ράνουμε κυρίως τις ψυχές των νέων μας, αλλά και όλων μας, για να
ξαναβρούμε τον χαμένο ελληνικό μας εαυτό και να μπορέσουμε να ανεβούμε τη
δύσκολη ανηφοριά των καιρών μας.
- Που
σημαίνει πως απαιτείται ρήξη με όλες τις νοσηρότητες που μας
οδήγησαν στη Χρεοκοπία, αλλά και στην άγονη εφταετή διαχείρισή της!
Αυτή, όμως, η ρήξη προϋποθέτει ένα μεγάλο
πολιτιστικό κίνημα αναθεμελίωσης, ανόρθωσης και αναγέννησης του Τόπου μας. Ένα
κίνημα με Εαμικό πατριωτικό άρωμα, πέραν του νοσηρού ελληνοκεντρισμού
και της εθνοκαπηλίας, που γεννάει «Χρυσαυγίτες» αλλά και του εξίσου νοσηρού αντι-ελληνοκεντρισμού,
που γεννάει τον νεοταξικό ιστορικό αναθεωρητισμό και την προοδευτικοφανή
(ενίοτε και αριστεροφανή) λογική της αποεθνοποίησης.
-Πρέπει να ξανα-αγαπήσουμε τον Τόπο μας!
-Πρέπει να επαναναγνώσουμε το πολιτιστικό
μας αλφαβητάρι!
-Αγαπάμε τον Τόπο μας
-Σεβόμαστε την Ιστορία μας
-Προστατεύουμε κι αναδεικνύουμε την
πολιτιστική μας κληρονομιά.
Δ. Ολοκληρώνω με το
χρέος όλων μας, καθώς σε τρία-τέσσερα χρόνια, το 2021, γιορτάζουμε τη
διακοσιοστή επέτειο της Εθνικής Παλιγγενεσίας. Για να έχουμε πρόσωπο να
σταθούμε μπροστά στα εικονίσματα των αγωνιστών του ΄21, πρέπει να δρομολογήσουμε
την ανάκτηση της εθνικής μας αυτεξουσιότητας, της εθνικής μας ανεξαρτησίας,
πληρώνοντας το κόστος που μας αναλογεί, όποιο κι αν είναι αυτό.
- Γιατί, το ξέρουμε καλά, οι λαοί έχουν
τόση ελευθερία, όση είναι αποφασισμένοι να πληρώσουν με τις θυσίες που
απαιτούνται!
…΄Εχουμε φτάσει σε ένα όριο, που το
αναξιοπρεπές (εθνικά) παρελθόν δυσκολεύεται να πεθάνει και το αξιοπρεπές μέλλον
δυσκολεύεται να γεννηθεί. Ας κλείσουμε την πόρτα στο παρελθόν της εθνικής
υποτέλειας, στο οποίο μας οδήγησε η Χρεοκοπία του 2009, κι ας ανοίξουμε, με
εθνεγερτικό πατριωτικό/πολιτιστικό ξεσηκωμό, την πόρτα του μέλλοντος της
εθνικής μας αξιοπρέπειας.
Κι αυτό είναι το δικό μας χρέος: να ανοίξουμε την πόρτα που οδηγεί στο
μέλλον της εθνικής μας αξιοπρέπειας, μεθώντας, όπως προστάζει ο ποιητής, «με το
αθάνατο κρασί του ΄21» καμωμένο, απ΄το αξιακό απόσταγμα των αιώνων πολιτισμού
του Ελληνισμού, που είναι το μαγικό αντίδοτο και στην τωρινή εθνική μας
κακοδαιμονία!.
ΤΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ ΣΠΑΝΙΩΝ
ΠΑΛΑΙΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ ΣΤΗ ΒΙΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΟΥ «ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΔΙΒΡΗΣ»
Η Βιβλιοθήκη του «ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ
ΔΙΒΡΗΣ» έχει εμπλουτιστεί πλέον με την Συλλογή σπάνιων παλαιών βιβλίων της κ.
Αγγελικής Μανιαδάκη από τους διβρώτες παππού της δάσκαλου Μιχάλη Αγγελόπουλου και
την γιαγιά της. Στα πλαίσια των φετινών Εκδηλώσεων πραγματοποιήσαμε και τα
εγκαίνια της Έκθεσης που ετοίμασε ευχαρίστως και ανιδιοτελώς η Συντηρήτρια
έργων Τέχνης και Αρχαιοτήτων Διαμαντούλα (Μαντώ) Σωτ. Σωτηροπούλου.
Στην
αρχή η συντηρήτρια Διαμ. Σωτηροπούλου παρουσίασε τον τρόπο συντήρησης αλλά και
την σημασία κάποιων ιδιαίτερης και
μεγάλης αξίας βιβλίων της Συλλογής κατά την διάρκεια των εγκαινίων της Έκθεσης
από καθαρά επιστημονική πλευρά, καθόσον η ίδια έχει διακριθεί στο είδος της δουλειάς της και ειδικά στην
συντήρηση βιβλίων και χαρτιού.
Στη συνέχεια ο Πρόεδρος του Πνευματικού
Κέντρου, αφού ευχαρίστησε την δωρήτρια για την μεγάλη προσφορά της με την ΔΩΡΕΑ
της σημαντικής αυτής Συλλογής των 130 τόμων χρονολογίας από το 1830 μέχρι το 1950, σπάνιων βιβλίων (και όχι μόνον αυτής της ΔΩΡΕΑΣ αλλά και άλλων όπως του πιάνου κλπ) , αναφέρθηκε στον παππού της φωτισμένο
δάσκαλο Μιχάλη Αγγελόπουλο («Μαραθιά») και την γιαγιά της Αγγελική από την
αρχοντική οικογένεια Φιλιππόπουλων…
Και τέλος:
Ο πρόεδρος του Πνευματικού Κέντρου μου ζήτησε να πω δυο
ενημερωτικά λόγια για τη συλλογή παλαιών βιβλίων που δώρισα στη Βιβλιοθήκη του
Κέντρου προς εμπλουτισμό της.
Είχα την τύχη να ζήσω για πολλά χρόνια μαζί με τους διβριώτες
γονείς της μητέρας μου,τον Μιχάλη Αγγελόπουλο, γνωστό και με την προσωνυμία
Μαραθιάς,και την Αγγελική Αγγελοπούλου,το γένος Φιλιπποπούλου, οι οποίοι εκτός
της αγάπης ,που μου ενέπνευσαν, για τη Δίβρη, όπου έζησαν τα περισσότερα
και κρισιμότερα χρόνια της ζωής τους, μου κληροδότησαν επίσης κι αυτή τη
συλλογή παλαιών βιβλίων, που διέσωσαν ως εκ θαύματος μέσα από τις ποικίλες
περιπέτειες των μετακινήσεών τους σε δύσκολες ιστορικά περιόδους (πόλεμος ,κατοχή,
εμφύλιος, μετακινήσεις από Δίβρη σε Πάτρα-Αθήνα, από σπίτι σε σπίτι...)
Είναι θαυμαστό το γεγονός ότι ο δημοδιδάσκαλος παππούς
μαζί με τα λιγοστά φτωχικά υπάρχοντά του πρώτα και κύρια μεριμνούσε να
μεταφέρει τα χαρτοκιβώτια με τα βιβλία του, που θεωρούσε και ήταν πολύτιμο
πνευματικό περιουσιακό στοιχείο.
Έτσι διεσώθησαν, πέρασαν στα χέρια μου και σήμερα βρίσκονται και πάλι
στη Δίβρη, απ'όπου ξεκίνησαν το ταξίδι τους, σε ιδανική θέση, στη Βιβλιοθήκη
του Πνευματικού Κέντρου της ιστορικής κωμόπολης, πρόσφορα για παρατήρηση και
μελέτη από τους σύγχρονους διβριώτες και από όποιον επιθυμεί να γνωρίσει την
ιστορία του τόπου του.
Πρόκειται για βιβλία με ποικίλο
περιεχόμενο(θρησκευτικό,φιλολογικό,φιλισοφικό,λογοτεχνικό,ιστορικό,ιατρικό)ακόμα
και σχολικά βιβλία, που χρονολογούνται από τις αρχές του 19ου έως και τα μέσα
του 20ου αι. και τα οποία πέρα από το σημαντικό περιεχόμενό τους και την αξία
που τους προσδίδουν οι ίδιοι οι συγγραφείς τους (διότι είναι έργα σημαντικών
Ελλήνων και ξένων συγγραφέων), μας δίνουν επιπλέον τη δυνατότητα ν'αντλήσουμε
πολλές πληροφορίες σχετικά με τη χρονολογία έκδοσής τους, άρα και την
ιστορικότητά τους, τις πόλεις και τους εκδοτικούς οίκους, όπου εκδόθηκαν,
τη γλωσσική τους διατύπωση με τη σημασία και την αξία της, τους μεταφραστές, όπου
υπάρχει μετάφραση.
Μας βοηθούν, επίσης, να οσφρανθούμε μέσα από τη μυρωδιά
του παλαιωμένου χαρτιού και τη μυρωδιά μιας άλλης εποχής, να πιάσουμε ακόμα και
τον πολιτικό παλμό της μέσα από τις ιδιόχειρες σημειώσεις στα περιθώρια
των σελίδων, ν'αναγνωρίσουμε ονόματα προσώπων και οικογενειών, όπου αυτά
αναφέρονται, και από τη Δίβρη και από άλλα κοντινά χωριά κι έτσι αυτά τα βιβλία
αποκτούν τον χαρακτήρα ιστορικών τεκμηρίων και σημαντικών πολιτιστικών
στοιχείων του τόπου.
Μπορείτε να παρατηρήσετε κάποια από αυτά τα βιβλία, επιμελώς
κι εξαιρετικά συντηρημένα από την κ .Μαντώ Σωτηροπούλου, και να διαπιστώσετε
πόσο ζωντανά παραμένουν παρά τη φθορά του χρόνου.
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Φέρουμε εις γνώσιν των συμπατριωτών και
φίλων της Δίβρης, ότι:
Την ΕΚΘΕΣΗ ΣΠΑΝΙΩΝ ΠΑΛΑΙΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ εκ
της δωρηθείσης Συλλογής της κ. Αγγελικής Μανιαδάκη, μπορούν να επισκεφτούν όσοι
δεν παραβρέθηκαν στα εγκαίνια της Έκθεσης.
Βιβλιοθήκη «ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΔΙΒΡΗΣ»
(Για την
επίσκεψη, θα μπορούν να απευθυνθούν στο Πρόεδρο κ. Σ. Σωτηρόπουλο τηλ.
6972295293 ή το μέλος υπεύθυνο κ. Δημ. Αμπατζή τηλ 6977352888)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου